Ohlédnutí za sezonou 2008 Mistrovství světa Superbike

30. listopadu 2008 v 17:26 | Barbara |  wsbk zajímavosti
Nejsledovanějším závodníkem letošní sezony Mistrovství světa Superbike byl bezesporu Troy Bayliss z továrního týmu Ducati Xerox, zvláště poté, co oznámil, že tato sezona bude jeho sezonou poslední. Je jasné, že svou výjimečně úspěšnou kariéru ve WSBK chtěl zakončit ve vysokém stylu. To se mu skutečně podařilo, když dokázal získat svůj třetí titul mistra světa (po titulech z roku 2001 a 2006). Byl v čele tabulky prakticky po celou sezonu. I když ve střední části sezony měl období, kdy se mu moc nedařilo, nakonec s přehledem zvítězil s náskokem více než sto bodů před svým australským krajanem Troyem Corserem. Nenechal nikoho na pochybách, proč je skutečným mistrem světa.
Troy Bayliss skončil a rozhodl se trávit čas s rodinou doma v Austrálii, kam se chce po létech v Evropě vrátit. Je však pravděpodobné, že se s ním v příští sezoně ještě na závodní trati setkáme, protože nejspíš bude v některých závodech startovat na divokou kartu.


Starý harcovník Troy Corser z továrního týmu Yamaha Italia skončil celkově na druhém místě, přestože se mu za celou sezonu nepodařilo zvítězit v žádném závodě, pětkrát ale skončil na druhém místě. Je zajímavé, že po létech strávených ve WSBK má stále ještě obrovskou chuť závodit a zkoušet něco nového. V příštím roce bude zkoušet štěstí na motocyklu dalšího výrobce (už šestého v pořadí v průběhu dlouhé kariéry ve WSBK). Bude jezdit v novém továrním týmu BMW, který v příští sezoně nově vstupuje do mistrovství světa.
Nejbližším Corserovým soupeřem byl v průběhu sezony jeho týmový kolega Noriyuki Haga. Je to velmi talentovaný jezdec, nechybí mu bojovnost, je rychlý, ale některé závody nedokončil kvůli pádům a také kvůli technickým závadám. V loňské sezoně mu mistrovský titul těsně unikl - skončil o pouhé dva body za Jamesem Toselandem a o titulu se rozhodovalo v posledním závodě sezony - ale ani letos se mu nepodařilo titul získat. Letošní sezona byla pro Hagu určitým zklamáním. V příští sezoně se bude snažit bojovat o přední pozice v dalším továrním týmu - v týmu Ducati Xerox nahradí Troye Baylisse.
Carlos Checa z týmu Ten Kate Honda má bohaté zkušenosti z MotoGP a v sérii Superbike byl v letošní sezoně nováčkem. Zejména v první polovině sezony byl velmi rychlý a dokonce se mu podařilo překvapit tím, že na novém americkém okruhu v Salt Lake City získal double. V druhé polovině sezony už se mu tak nedařilo, přesto je jeho čtvrté místo velmi dobré. Pokud se zlepší ve startech, může v příští sezoně dosahovat ještě lepších výsledků. Zatím je jeho problémem především to, že po startu obvykle ztratí nějaké pozice a potom musí předjíždět své soupeře.
Max Neukirchner získal na své Suzuki 311 bodů a tím se zařadil do první pětky. Byl nejlépe umístěným jezdcem továrního týmu Alstare Suzuki. Dařilo se mu zejména ve střední části sezony - získal dvě vítězství, v Monze a Misanu. Jeho týmový kolega Fonsi Nieto, který skončil v celkovém hodnocení hned za ním na šestém místě, i když se ztrátou 55 bodů na Neukirchnera, během letošní sezony překvapil vítězstvím v druhém závodě úvodního kola sezony v Kataru.
Velké naděje se vkládaly do Maxe Biaggiho, který má za sebou druhou sezonu ve WSBK po úspěšných létech strávených v závodech Velké ceny. Po roce v továrním týmu Alstare Suzuki a skvělém třetím místě v roce 2007 přešel do soukromého týmu Sterilgarda Ducati. Výsledky se nevyrovnaly loňským, měl hodně pádů, které často ani nebyly jeho vinou, při některých závodech selhala technika, takže nakonec skončil až na sedmém místě. Novou nadějí je pro něho zcela nová tovární Aprilia, s kterou tento výrobce nově vstupuje do WSBK. Aprilia si velmi váží jeho bohatých zkušenosti, svou roli jistě sehrálo to, že italská továrna má zájem o italského závodníka. Pokud se podaří vytvořit dobrý stroj, má Biaggi stále ještě šanci, že bude bojovat o přední příčky. Jeho kolegou bude nováček ve WSBK japonský závodník Shinya Nakano, který má stejně jako Biaggi bohaté zkušenosti z MotoGP.
Za zmínku stojí výkony dalšího jezdce týmu Hannspree Ten Kate Honda, japonského závodníka Ryuichi Kiyonariho, dvojnásobného mistra série British Superbike. Je velmi rychlý, má obrovskou odvahu, kterou projevuje zejména na mokrých tratích, kde většina závodníků jezdí opatrněji. Ve své první sezoně dokázal zvítězit celkem ve třech závodech - největším úspěchem byl "double" na britském okruhu Brands Hatch, který na rozdíl od řady dalších okruhů dobře znal. Po zkušenostech získaných v letošním roce bude jistě bojovat o přední pozice.

Náš Jakub Smrž, který skončil celkově na 13 místě a vybojoval 120 bodů může být také překvapením příští sezony. Díky jeho zkušenostem a velké snaze je možné, že se umístí v první desítce. Za Jakubem skončili někteří závodníci, od kterých se v letošní sezoně čekaly dobré výsledky, jako je Roberto Rolfo, Régis Laconi, Karl Muggeridge, Roberto Lanzi a Makoto Tamada. Jakub zůstává ve stejném satelitním týmu Ducati i v příští sezoně. Je jasné, že na satelitním motocyklu nemá šanci konkurovat většině továrních jezdců. Zatím byl dobrý v kvalifikaci. Pokud se mu podaří zlepšit starty, jeho výsledky se v příští sezoně mohou výrazně zlepšit.
Příští sezona bude jistě velmi zajímavá. Zatím má podepsanou smlouvu 27 jezdců, což znamená, že startovní pole bude velmi početné. Do své první sezony vstupují dva nové tovární týmy - BMW a Aprilia. To rozhodně zvýší konkurenci mezi továrními motocykly v oblasti vývoje sériových motocyklů. Dalším významným prvkem, který pravděpodobně pomůže zlepšit úroveň WSBK, je příchod řady špičkových britských jezdců. Většinou mají za sebou své první starty v této světové sérii. Zúčastnili se některých závodů letošního roku
a při svých startech na divokou kartu sbírali body, dokonce za druhé místo, jako Tom Sykes a Cal Crutchlow v Donington Parku. Také nadějný americký závodník Ben Spies, držitel tří titulů ze série AMA Superbike, nebude určitě na nic čekat a hned od začátku nové sezony se bude snažit na své tovární Yamaze bojovat s těmi nejlepšími. Změnou, která asi nezamíchá s pořadím na prvních místech, je i změna v továrně Kawasaki, která v letošním roce s továrním týmem PSG-1 byla většinou daleko za satelitními týmy. Vždyť například zkušený Makoto Tamada dokázal na Kawasaki za celou sezonu získat 41 bodů (v první polovině sezony, potom už nezískal ani jeden bod) a skončil na 20. pozici. Podporu továrny Kawasaki získal pro příští sezonu tým Paul Bird Motorsport, který dosud používal Hondu.
Pravidla pro Mistrovství světa Superbike zůstávají v podstatě stejná i pro další sezonu, až na změny v kvalifikaci, ale vzhledem k tomu, že tolik závodníků, i těch špičkových, změnilo tým a dokonce i motocykl, bude těch novinek pro naprostou většinu startovního pole víc než dost. Tentokrát bude velmi těžké předvídat, jaké výsledky můžeme očekávat. Jedno je ale jisté. Konkurence v tomto mistrovství bude na nebývale vysoké úrovni a přitažlivost pro diváky bude větší než kdy jindy. Můžeme se jen těšit na to, jaké zajímavé boje v sezoně 2009 uvidíme.

Zdroj: www.motorelax.cz
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama